Onsdag


Personligt ansvar
juni 13, 2008, 8:53 e m
Filed under: Uncategorized

Uppdatering: Affischerna finns här.

Riksdagsledamöter som röstade för FRA-lagen

Oavsett hur det går på omröstningen om FRA-lagen onsdag, så har jag förberett en liten efterkampanj. Jag har satt ihop en PDF-fil med 178 sidor, en för varje riksdagsledamot för regeringspartierna, med foto, namn och texten

<NAMN> vill att staten ska kunna avlyssna alla dina telefonsamtal, läsa all din epost och se alla webbsidor du kollar på. <Han/Hon> sitter på plats <N> i riksdagen och röstade JA till FRA-lagen.

Jag kommer att skriva ut ett par ex av filen och sätta upp ute på stan, och det vore väldigt bra om fler kunde göra samma sak. Det tar inte så lång tid att få upp 178 A4-affischer om man bor i ett väggtätt område, och det går ännu snabbare om man skriver ut 2 eller fler PDF-sidor per blad.

Tanken är dels att informera väljare om vilka ledamöter det var som röstade JA – namn och bilder kanske fastnar lättare i folks minnen än ”regeringen” eller ”alliansen” – dels att påminna om att det är faktiskt var enskilda personer som röstade för totalövervakningslagen – personer som hade kunnat rösta emot om de hade velat, men valde att inte göra det. De som kvittar JA-röster mot NEJ-röster kommer också att vara med i filen eftersom det påverkar resultatet på precis samma sätt som en riktig JA-röst. Om man vill fokusera på sina lokala riksdagsledamöter så finns listor sorterade efter län och valkrets här.

Det finns ingen anledning att begränsa uppsättandet till dagarna eller veckorna efter röstningen – när nästa val närmar sig och personerna i fråga börjar kampanja för att bli valda till nästa mandatperiod så kan det vara meningsfullt att påminna om hur de agerade nu på onsdag.

Jag kommer inte att ladda upp PDF-filen förrän efter omröstningen eftersom jag inte vill sprida den förrän jag vet vilka som faktiskt röstar för lagen.

Jag hoppas att jag får ta bort minst fyra sidor.

29 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag hoppas att jag behöver sätta upp så få lappar som möjligt. Om regeringen hade förstått internet-kommunikation så hade jag inte behövt sätta upp några. Men fallet är inte så, och även om jag inte hoppas på det, så tror jag faktiskt att de högre uppsatta politikerna läser det de vill höra. De som tänker rösta JA, bemödar sig inte att läsa någon som helst ”motpropaganda”.

Vad jag däremot inte förstår är vad som fick dem på det här spåret från början. Jag vet att det var Bodström, men VEM har något förtroende för honom i dagens samhälle?

Ok, det var ett lågt påhopp. Man varför följer brackarna på sossarnas linje? Vi har inte några fiender i Sverige. Allt denna lag gör är att skapar finder, påhittade sådana, för att visa att lagen behövs.

Det enda som behövs är en bra utrikespolitik! USA kommer inte börja bomba oss för att The Pirate Bay huserar i Sverige. Vilket jag tror är en stor grej av lagen. Men som ingen tydligen pratar så mycket om.

Piratkopiering kommer ju alltid vara på agendan, vilken fråga det än rör, känns det som. Så varför skulle den inte passa in här.

”Vi ska inte kriminallisera en hel generation” sa Fredrik Reinfeldt före valet. Vad de gör nu är att skapa ett stort verktyg för att göra precis detta.
Så det kanske inte är den borgerliga regeringen som genomför denna lilla justering, men det kommer hända.

Hur som helst, jag ar sagt lite vad jag vill säga.

Nu ska jag vara tyst, synd för dig att du blev offret för min ”spya”.

Mvh Thommie

Kommentar av Thommie

[…] från det senaste dygnet jag läst med särskilt intresse: Oscar Swartz, Onsdag, Rick Falkvinge, Gardebring, Henrik Alexandersson, bloggen Bent, Per Ankersjö och Mina Moderata […]

Pingback av opassande » Blog Archive » 3 dagar kvar tills riksdagen kan stå upp för svenska folket

Bra ide, men hjälp till att fylla på denna sida också:
http://www.lexorwell.se/

Den är nog mer väderbeständig än utskrifter på vanligt papper. 🙂

Kommentar av Markus "LAKE" Berglund

@Markus:
Paper is temporary, HTML is forever?

Jag har egentligen ingen information alls att fylla på med, jag har bara lagt in alla alliansledamöter och tänkte justera efter att röstningsprotokollet har publicerats.

Skulle ni vara intresserade av att lägga upp den slutliga PDF-filen på http://lexorwell.se ?

Kommentar av Onsdag

[…] är redan klara. Många har gjort egna affischer om precis det (uppdaterat: länk inlagd – tack, […]

Pingback av Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Över 100 politiska karriärer tar slut på onsdag

[…] Personligt ansvar […]

Pingback av Affischer « Onsdag

[…] så fall finns det affischer här. De kan med fördel sättas upp i områden som riksdagsledamoten och dennes bekanta rör sig i. […]

Pingback av Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Dags för Personligt Ansvar.

[…] Ytterst är det politikerna som röstade igenom den här lagen som är ansvariga. Dags för kampanj! […]

Pingback av » Är ni arga? Upprörda? Visa det! projo’s blog: En personlig blog om integritet- och sexualitetsfrågor

Får jag fråga hur du gjorde .pdf-en? Manuellt eller automatiserat? I fall det sista: hur?

Kommentar av Fredrik

(mycket bra jobbat, ochså)

Kommentar av Fredrik

@Fredrik:
Jag laddade ner och taggade alla pressbilder från riksdagen.se och skrev en sida som mall i OpenOffice med platshållare för variabler som behövde bytas ut (bild, namn, platsnummer, han/hon). Sedan genererade jag sidor för alla borgerliga rikdagsledamöter genom att ersätta variablerna med riktiga värden (ODF-filer är ju bara zippade kataloger med XML så det är rätt lätt att se vad man behöver göra).

Tyvärr så kukade OpenOffice ur när filen blev för stor (eller också hade jag skrivit något fel i XML-filerna), så jag blev tvungen att dela upp den i delar med ca 10 ledamöter som jag exporterade till PDF var för sig, efter att ha redigerat bort Ohlsson och Lindberg manuellt, och satte ihop igen med pdftk.

Kommentar av Onsdag

Kopia av det jag kommenterade på ricks blogg:

Jag tror också att det är dålig politik att hänga ut enskilda ledamöter i PP’s namn. Tänk på vad synd det var om de borgerliga riksdagsmännen som röstade för försämringarna i sjukförsäkringen härom veckan, stora snyftvalsen i alla borgerliga tidningar och bloggar för att LO informerade deras grannar om vad de skulle rösta för…

Nej, spar sånt här tills det gör nytta och det faktiskt är de själva som tydligt gör sig offentliga, dvs till valet. DÅ finns det all anledning att redovisa för allmänheten vad deras riksdagsmän går för. Att göra det nu kommer bara att uppfattas som mobbing och trakasserier. Förståeligt, iofs, jag har också lust att jävlas med dem, men vi riskerat att förlora opinion på det, och just nu måste alla krafter inriktas på att hålla debatten levande och inte på felpassningar som riskerar att dra uppmärksamheten från sakfrågan.

Jag menar, i sakfrågan har vi ju så oerhört mycket på fötterna, så avlyssningsförespråkarna kommer att kasta sig över varje litet halmstrå som ger dem en chans att låtsas som att motståndarna minsann inte är några änglar. Då riskerar vi att den oinformerade delen av allmänheten kommer till nåt slags “lika goda kålsupare” slutsats.

Nej, skit i såna här pseudokampanjer. Spara personangreppen till valet, och gör dom då på ett snyggt sätt. Små informativa lappar att sätta upp på intill personvalsaffisherna som talar om vad kandidaten röstade på tex.

Det är effektivt och oantastligt DÅ, för då finns det ett legitimt sammanhang. Just nu handlar det bara om hämnd och ilska, inte några bra beslutsunderlag direkt…

Rick, tänk en stund, och ta sen avstånd från detta, annars riskerar partiet det i nacken om ett par dagar.

Kommentar av JörgenL

FRA = Stasi! Detta är ren fascism och att springa USA: s smutsiga ärenden genom att bedriva avlyssning mot det egna folket. FRA bedriver det som man gott kan kalla för kriminell verksamhet = äcklande och liknar det övervakningssystem Kina har mot sin befolkning! Fy skäms regeringen! AVGÅ Reinfeldt!

Kommentar av Jan Josefsson

Står det på alla affischerna att ledamoten i fråga röstade ja? Det var ju många som lade ner sina röster. Borde man inte skriva på ett annorlunda sätt så att det blir 100% sakligt korrekt?

Kommentar av Winston Smith

@JörgenL:
Jag tycker inte att det på något sätt kan ses som ”personangrepp” att redovisa hur en riksdagsledamot har röstat.

Kommentar av Onsdag

@Winston: Det var en person som lade ned sin röst. Det var många som var frånvarande, men det är inte samma sak – de kvittar sina röster mot nej-röster, vilket ger samma resultat. På deras sidor står det ”…röstade JA till FRA-lagen genom kvittning” istället.

Kommentar av Onsdag

@JörgenL:
Dessutom är det inte i piratpartiets namn. Och jag heter inte Rick. 🙂

Kommentar av Onsdag

[…] Den som vill ha tag i just Östegötlands ledamöter finner dem här (just nu trasslar wordpress’ uppladdningsfunktion – återkommer undermorgondagen) Den som vill ha kampanjens alla bilder för hela landet finner det hos Onsdag. […]

Pingback av Hur går vi vidare nu? « Dexion

@Onsdag: Nej, det är inte i Piratpartiets namn, men det är i integritetsrörelsens namn. Och den kommer att svärtas ner av detta. Journalisterna kommer att hugga så fort de bara kan och visa på våra orättfärdiga smutskastningskampanjer som hotar riksdagsmedlemmarnas personliga säkerhet. Eller nåt sånt. Och det är inte bra när vi nu för en gångs skull fått en positiv mediavåg.

Kommentar av Johan

Har kikat igenom affischen, intressant initiativ. Men… du har affischerat ut 178 ledamöter och säger att de röstade Ja. Det vara 147 som röstade Ja, det är en mängd fel i affischerna. Iofs lika illa med 147 Ja (jmf med 178) – men rätt ska väl vara rätt ?

Kommentar av Eva

@Eva:

Det är 176 sidor, inte 178, och det var 143 som var på plats och röstade JA, inte 147. Jag har räknat in de som hade kvittat ut sig men det står uttryckligen på deras sidor.

Kommentar av Onsdag

Det här inlägget är alltså gammalt, det nya är det som länkas högst upp. Jag förberedde en fil med 178 sidor men tog bort de som röstade NEJ eller la ner sin röst innan jag la upp den.

Kommentar av Onsdag

@onsdag:
Nä, men jag citerade det jag skrev hos rick,juh.
Eftersom det ju antagligen dräller in en del piratpartister här som blivit länkade hit från hans inlägg och inte läst kommentarerna där, och jag vill att folk ska ta sig en ordentlig funderare innan de öser på med affischerna, för jag är rätt tveksam till om det här är en jättebra ide om man tänker igenom det hela vägen. Jag skrev en till kommentar hos honom lite längre ner i tråden där jag utvecklade resonemanget ytterligare.

Kommentar av JörgenL

[…] Onsdag har på sin blogg bilder på alla som röstade för att få snoka i din epost. Skriv gärna ut några affischer på riksdagsmän i din närhet och låt alla få veta vilka de nyfikna är. […]

Pingback av De ansvariga med bild och adress | El Rubio talar

[…] är ett par bra sätt att utkräva ansvar! Börja affischera! Folk skall veta att de bor granne med en landsförrädare! Det hela är mycket passande på något […]

Pingback av FRA - Personligt ansvar! | Dumheterna

Hmmm… – Är ej alla riksdagsledamöter – -som ener eller mindre alltid följer partipiskan – att hänföra till kategorin ej folkets röster ?

Kommentar av Josef Boberg

jomen josef, de må vara valda av folket, men detta var smått oväntat och uppenbarligen impopulärt och eftersom vi då lever i en demokrati så gör vi våra röster hörda, de ska inte tro att de kan göra vad som helst bara för att de blivit valda….

Strålande idé föressten!

Kommentar av momenttwentytwo

T-shirts?

Kommentar av namn (måste anges)

[…] intressanta inlägg: Oscar Swartz, Onsdag, Rick Falkvinge, Gardebring, Henrik Alexandersson, bloggen Bent, Per Ankersjö och Mina Moderata […]

Pingback av Vill FRA växa på eget initiativ? - Avancemang




Kommentera

