Onsdag


Allan Widman och terroristerna
juni 15, 2008, 11:20 f m
Filed under: Uncategorized

Allan Widman är riksdagsledamot för folkpartiet och sitter i försvarsutskottet. Han har deklarerat att han tänker rösta JA till Lex Orwell på onsdag.

– Den 25 november 2005 låg propositionen om att Sveriges Isafstyrka skulle ta över ansvaret för fyra nordliga provinser i Afghanistan på riksdagens bord. Just den dagen dödades två svenska officerare i ett bombdåd i Mazar i Sharif. Det sker alltså ett terrordåd i Afghanistan samtidigt som vi har en politisk process i Sverige. Enligt min uppfattning kan man inte utesluta att attentatet har föregåtts av kommunikation som hade kunnat fångas upp av trådbaserad signalspaning.

Enligt min mening kan man ännu mindre utesluta att attentatet föregicks av kommunikation som inte hade kunnat fångas upp av trådbaserad signalspaning, samt att timingen var en ren tillfällighet. Men OK, låt oss anta att man skulle kunna hindra två dödsfall vart tredje år genom att låta FRA avlyssna all kommunikation som passerar genom Sverige och därmed i praktiken avskaffa källskyddet och brevhemligheten. Låt oss vidare anta att ett sådant ingrepp inte skulle fällas i Europadomstolen så fort någon tog upp frågan där.

Widmans argument för att införa Lex Orwell är att den kan rädda liv. I konsekvensens namn bör han därför också vilja

  • Förbjuda privatpersoner att äga och köra bilar. Vägverket beräknar att 490 personer omkom i trafiken år 2007.
  • Totalförbjuda all alkoholförsäljning. 2144 personer omkom i alkoholrelaterade skador eller sjukdomar under 2007 enligt socialstyrelsen.
  • Avskaffa allemansrätten. Ca en person dör vartannat år enbart av att ha plockat och ätit någon av de giftigare flugsvamparna.

Alla dessa punkter vore betydligt mindre ingrepp i demokratin än den lag som Allan Widman tänker rösta för på onsdag.

7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Alldeles bortsett från att tortyr också kan leda till att man får fram information som kan rädda liv.

Kommentar av Pidda

På ett sätt är det spännande att läsa och fundera över hur riksdagsledamöterna tänker och resonerar. Det man inser är att man generellt inte är mottaglig för påverkan från medborgarna. Vad han säger är ju att ”Jag har fått en argumentationslinje från de tjänstemän som har lagt fram förslaget. Jag är för ointresserad för att skaffa mig en egen mening. Det enda som jag vet är att jag vet bättre än de som kontakta mig nu, för detta är redan bestämt och inte öppet för debatt”.

Kommentar av tvivlar

[…] Piratjanne, Henrik Sjöholm, Folkpartiet i Nacka, Mina Moderata Karameller, Ur Hjärtat, ProjO, Onsdag, Drottningsylt, Janne Pettersson, WitchBitch, Rick Falkvinge, JörgenL, Enligt Min Humla, Osynliga […]

Pingback av opassande » Blog Archive » 1+1 dag kvar tills riksdagen kan stå upp för svenska folket

Så kan man införa dödsstraff för grövre våldsbrott och återfallsförbrytare. Det går säkert att hitta en lämplig avvägning där den avskräckande effekten medför ett totalt sett antal sparade liv.

Anhöriga till dom som har rent mjöl kan vända sig till en nyskapad myndighet för ev. upprättelse.

Kommentar av Bengt Svensson

[…] Piratjanne, Henrik Sjöholm, Folkpartiet i Nacka, Mina Moderata Karameller, Ur Hjärtat, ProjO, Onsdag, Drottningsylt, Janne Pettersson, WitchBitch, Rick Falkvinge, JörgenL, Enligt Min Humla, Osynliga […]

Pingback av GÖKTRALLARE Å INTEGRITETSHAVERISTER I ROSENBADSPUPPAN-LEX ORWELL « OSÄKERHET OCH TYSTNANDET

[…] Piratjanne, Henrik Sjöholm, Folkpartiet i Nacka, Mina Moderata Karameller, Ur Hjärtat, ProjO, Onsdag, Drottningsylt, Janne Pettersson, WitchBitch, Rick Falkvinge, JörgenL, Enligt Min Humla, Osynliga […]

Pingback av Borde inte FRA gå i pension istället? « WitchBitch

[…] Anders Mildner, Isobel, Piratjanne, Henrik Sjöholm, Mina Moderata Karameller, Ur hjärtat, ProjO, Onsdag, Drottningsylt, Janne Pettersson, JörgenL, Enligt Min Humla, Osynliga bloggen, Mothugg, Bloggen […]

Pingback av Varför är FRA-lagen så viktig för regeringen? « Trottens Betraktelser




Kommentera

