Onsdag


Affischer
juni 18, 2008, 11:04 e m
Filed under: Uncategorized

ExempelHär är affischerna som jag utlovade tidigare. Det är en PDF med 176 sidor, en för varje riksdagsledamot som röstade för Lex Orwell, eller kvittade ut sig som en JA-röst. De enda borgerliga ledamöterna som inte är med är Camilla Lindberg från folkpartiet som röstade NEJ (respekt!) och Birgitta Ohlsson från folkpartiet som la ner sin röst. Alla andra röstade för eller kvittade ut sig, vilket ger samma resultat.

Varsågoda att skriva ut och tapetsera anslagstavlor, elskåp, riksdagshuset, folkets hus i Vittangi eller vad man nu har tillgång till. Det kanske går att göra till ett helgnöje – skriv ut några tjog sidor och klistra upp med polarna på väg till puben varje lördag?

Jag skriver ut en sats och ger mig ut på stan i kväll. Och som sagt, det finns absolut ingen anledning att begränsa uppsättandet till de närmaste veckorna eller dagarna. Folk kan behöva bli påminda om det här under en lång tid framöver.

Läs: Expressen, SvD, SvD, Falkvinge, Opassande, ProjO, IDG

24 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Lite som FBI:s lista det där. Skillnaden är bara att vi vet exakt var de finns.

Kommentar av Gester

Jag är lite tveksam, tänk på vilket himla liv det blev i tidningarna och hur synd alla tyckte om dom borgerliga riksdagsmän vars grannar fick brev från LO härom veckan…

Det slutade mest med att folk tyckte synd om dem, och det är väl inte det vi vill?

Jag skulle sparat den till nästa val, och kört ut dem då, parallellt med en ”anti-kryss” kampanj i de valkretsar där de ställer upp.

Kommentar av JörgenL

Toppen, bra jobbat!

Är man ”folkvald” och priviligierad som våra riksdagsledamöter är så får man allt tåla uppmärkasmeheten kring sin person och sina handlingar, annars har man inget i riksdagen att göra.

Kommentar av Dennis Nilsson

Varför inte lägga till följande rubrik på varje sida Hittad på bloggen Åsikstorped:

Efterlysta på mord på den svenska integriteten

Kommentar av Kalevi

JörgenL visst har du lite rätt där. Men å andra sidan räknar ja-sägare att det här är glömt 2010.
Så det är bara att ta en ny vända med affischerna då.
Att de körs ut nu är, som jag ser det, en markering att vi inte tänker glömma sveket.
Snyggt arbete förresten med affischerna. Skall uppdatera mina som jag hade inför valet 2006.

Kommentar av Gester

[…] varm med uppdateringar från bl a Rickard Falkvinge (pp), Oscar Swartz, Blogge Bloggelito och Onsdag. När jag kommer tillbaka i augusti är det ett övervakningssamhälle jag kommer hem till, så […]

Pingback av Skam (FRA) « Philip Jägenstedt

Tack!
Sparar listan till 2010. Den kommer att behövas då!

Kommentar av Ulf

Är det säkert att det är strategiskt att visa upp de här ansiktena? Det sägs väl att politiker får röster bara i och med att de syns, oavsett varför de syns.

Kommentar av ctail

Starkt jobbat!

Du har ingen möjlighet att sortera upp dem efter valkrets så att det blir lättare att få ut de lokala politikerna.

Det känns inte så meningsfullt att tapetsera elskåpen i Göteborg med svikarna från Stockholm med flera, om du förstår vad jag menar.

Kommentar av Björn Felten

Hmmm… – Det här med FRA-lagens vara eller ej vara är ju viktigt i o f s.

Men FRA-lagen betydelsemässigt för framtiden – är nog ändå “en piss i Mississippi” – relativt med vad IT-smogen (t ex mobilen direkt an örat = direkt an den för IT-smog hypersensibla biologiska ElektroKemiska hjärnDatorn) ställer till med för alla wåra barn och tonåringar, tyvärr tyvärr…

Mer om det finns under rubriken “IT_SMOG = STRESS” – som Du finner genom ett ett klick på mitt namn, troligast… 🙂

Lycka till !

Kommentar av Josef Boberg

[…] PDF med 176 sidor. En sida för varje riksdagsledamot som röstade för Lex Orwell. (Onsdag) […]

Pingback av Stasi 2.0 merchandise shop « Nils blogg

Affischerna kommer vara lika självklara i min väska som min röstförvrängare och min kryperingsnyckel.

Kommentar av mr.esse

@Björn:
Ja, det borde gå. Måste göra det automatiserat i sådana fall, det finns ju hur många valkretsar som helst.

Någon som vet var det finns lättläst (för maskiner) data om vilka riksdagsplatser som hör till vilka valkretsar?

Kommentar av Onsdag

@Onsdag

Jag hoppas det är ok att jag lägger upp pdf och bild på lexorwell.se.

Maila mig på perty@lexorwell.se om det inte är ok.

Kommentar av Perty

@Perty:

Naturligtvis!

Kommentar av Onsdag

@Onsdag
Laggt upp det på http://lexorwell.se nu, tack!

Blev impad av dina Open Office kunskaper, har du nån bra tips på länkar för sånt?

Spara gärna det där, kan du generera andra grejjer så är det suvveränt. Tex randomgiffar med samma tema eller nått..

Kommentar av Perty

@Perty:

Nja, jag kom bara ihåg att jag hade läst någonstans att ODF-filer var ZIP-arkiv, så jag testade att packa upp en med unzip och kollade runt lite grann i innehållet. Jag har inga djupare kunskaper om formatet, jag bara bytte ut bildfilerna och körde en automatiserad sök-och-ersätt på texten.

Om jag skulle generera något annat så skulle jag nog hellre använda någon ren programmeringsmetod, typ Cairo med Python. När jag höll på med den här filen så ändrades mitt aggressiva ointresse för Office-program till enbart aggressivitet.

Kommentar av Onsdag

@Onsdag: Det finns bara 29 valkretsar. Vilken valkrets landsförrädarna representerar stod i protokollet på riksdagens hemsida.

Annars har http://www.val.se XML-filer med det mesta av statistiken från valet 2006. Jag har inte letat, men där finns möjligtvis de data du behöver i maskinläsbart format.

Oavsett om du lyckas eller ej (det är ju faktiskt inte hela världen om vi måste göra sökningen m.a.p. VK själva) så skall du ha en stor eloge för ditt jobb. Vi förstår nog alla att det ligger många timmar bakom. Kudos!

Kommentar av Björn Felten

Innan ni sätter upp affischer, läs Rick Falkvinges uppdatering på http://rickfalkvinge.se/2008/06/19/dags-for-personligt-ansvar/

Det han säger där får en att tänka en gång till.

@onsdag: Du har gjort ett bra jobb med affischerna, men det är ur alla synpunkter bättre att spara dem tills valrörelsen tycker jag.

Kommentar av JörgenL

[…] minne av privatlivet (fra-lagen.se) Det ny-svenska språket (Tvivlar@wordpress) Affischer du kan ha användning för inför nästa val (Onsdag@wordpress) Search […]

Pingback av Landssorgen som gammelmedia så fort glömde « Johnny Scharonne

Hej ! Jag har svårt att hämta hem fra.pdf. Går det inte att lägga upp den som en torrent på PirateBay ?

Kommentar av Urban

@Urban:

Det verkar fungera bra för mig. Jag är lite halv-offline just nu och har inga möjligheter att seeda en torrent, men om någon annan som har laddat ner PDF-filen kunde göra det så vore det jättebra. Eller helt enkelt lägga upp den på sin egen webbsida.

Kommentar av Onsdag

Jo, jag fick hem den till sist. Den finns numera även på http://thepiratebay.org/user/sunurb01 som fra1.pdf (strul med upload …) eller direkt

http://thepiratebay.org/tor/4256308/FRA_riksdagen_stoppafra_affischer_fra1.pdf

Kommentar av urbansundstrom

Perfekt, filerna är länkade till på min blogg (hänvisar till din naturligtvis).

Kommentar av scaber nestor




Kommentera

