Onsdag


Vem får årets Nobelpris?
oktober 6, 2008, 1:20 f m
Filed under: Uncategorized

Fysikpriset alltså. Resten bryr jag mig inte om.

Även om jag tycker att det är rätt märkligt att tävla i forskning så blir man ju alltid lite nyfiken såhär i början av oktober. Speciellt när man bara är en lekman med grundläggande kunskaper i teoretisk fysik. Om vetenskapsakademien tycker att en viss upptäckt är den viktigaste hittills som inte har fått något Nobelpris så borde den ju vara någorlunda intressant.

Förra årets pris var lite halvtråkigt. Visst, mindre lagringsenheter och sånt är ju praktiskt, men knappast av jättestor betydelse för vår förståelse av naturlagarna. Jag hoppas på något lite sexigare i år. Framför allt hoppas jag på Alan Guth / Andrei Linde (Starobinsky/Albrecht/Steinhardt osv) för inflationsteorin. Kosmologi är aldrig fel.

Desutom gick jag på en öppen föreläsning av Linde (mellan en av David Gross och en av Stephen Hawking) i samband med ett Nobelsymposium om universums tidiga historia för några år sedan. Han är rolig. Om han ger en Nobelföreläsning i höst så är jag där.

Och om någon vill ha en populärvetenskaplig beskrivning av inflationsteorin som är lite mer detaljerad än Wikipedias artikel så kan jag rekommendera Guths ”The inflationary universe”.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

OK, det blev inte Guth/Linde, men väl partikelfysik med djupa kosmologiska konsekvenser. Dags att läsa på.

Kommentar av Onsdag

Apropå kosmos = Universum-”Tommrummet = Det SuperIntelligenta ElektroMagnetiska Plasmat”, tror jag…

Kommentar av Josef Boberg




Kommentera

